Hvem er vi?

Velkommen til Lyngholmen!

Vi er en lille institution med i alt omkring 90 børn fordelt på to grupper i vuggestuen og tre i børnehaven. Vi bor i lækre nye lyse lokaler i Sydhavnen med udsigt til vandet. Vi er fordelt på tre etager - i stueetagen har vi køkken og kontor, men vuggestuens og børnehavens stuer ligger på første og anden sal.

Vores legeplads er ny og indbydende med mange muligheder for børnene - både for rigtig at give den gas og øve grovmotorikken, men også for at finde ind i mere rolige lege og aktiviteter.

Vi slog dørene op for de første børn i januar 2020 og er dermed et relativt nyt børnehus. Lyngholmen er børnenes sted, og hver dag arbejder vi for at udvikle trygge, nysgerrige og livsduelige børn i tæt samarbejde med jer forældre. Men hvad betyder det så i praksis?

Tryghed

Vi skaber tryghed ved, at børn og forældre møder kendte voksne, som børnene udvikler en tryg relation til. Børnene møder genkendelighed i de fysiske rammer og i de daglige rutiner. Det pædagogiske personale tager udgangspunkt i både det enkelte barns behov, og hvad grupperne har brug for både i rutinesituationer og i de planlagte pædagogiske aktiviteter, vi har hver dag.

Nysgerrighed

Vi understøtter børnenes nysgerrighed ved at skabe inspirerende lege- og læringsmiljøer i alle rum. Vi går på opdagelse i nærområdet og i naturen. Vi følger børnenes initiativer og skaber en fælles opmærksomhed omkring det børnene er optaget af. Når vi arbejder med forskellige temaer, har vi planlagte aktiviteter, som alle har pædagogiske og læringsmæssige formål, og dem gennemfører vi selvfølgelig. Men hvis børnene bliver optaget at en særlig detalje, kan vi sagtens finde tid og rum til at fordybe os i den og undersøge den nærmere.

Livsduelige børn

Vi forstår livsduelige børn som børn, der kontinuerligt udvikler deres kompetencer, deres praktiske færdigheder og deres sociale relationer. Børn, der går i Lyngholmen, vil derfor opleve, at de bliver støttet i at kunne mestre dagligdagsting samt i at være modige og afprøve nye ting. Det gør vi blandt andet, når vi spiser frokost, hvor vi øver os i at dække bord, rydde af og øse op. Selvfølgelig tilpasset børnenes alder.

Desuden bliver børnene støttet i at udvikle sociale kompetencer, som gør dem i stand til at skabe ligeværdige relationer til andre og udvikle venskaber over tid. Det gør de både til morgensamlingen, i de små grupper, vi er i om formiddagen, når vi spiser, og når vi er på legepladsen i større grupper.

Forældresamarbejde

Vi anser jer forældre som vores vigtigste samarbejdspartnere, fordi I er de vigtigste omsorgspersoner i børnenes liv. I Lyngholmen møder vi jer med åbenhed og ligeværdighed, og vi ser det som vores opgave at bidrage til samarbejdet med den viden, vi har generelt om børns udvikling, samtidig med at vi ved, at I kender jeres barn bedst. Vi inviterer jer gerne ind i huset - og vi lytter gerne til nye idéer til, hvordan vi kan gøre tingene.