Hverdagen

Hverdagen i Lyngholmen er kendetegnet af faste rammer, fordi det giver børnene en genkendelig og forudselig hverdag, og det er den bedste forudsætning for at børnene oplever nærhed og tryghed. De faste rammer gør nemlig, at vi kan skabe lige deltagelses- og læringsmuligheder for alle børn, både når vi planlægger vores aktiviteter i hverdagen, og når vi bruger pædagogikken i de mange rutinesituationer i løbet af dagen.

I Lyngholmen giver vi os altid god tid. Vi har ikke noget, vi skal nå. På den måde skaber vi ro og fokus omkring det, vi er i gang med: Det kan være det at tage sine støvler på inden en tur på legepladsen. Det er vigtigt, at det ikke kommer til at være en stresset situation med fokus på at komme ud, men en mulighed for at barnet rent faktisk kan øve sig i selv at tage støvlerne på - og blive rigtig glad og stolt over det, når det lykkes.

Morgen

Vi åbner klokken 7, og frem til klokken 8 skal I aflevere jeres barn på Havets stue. De børn, der er sultne, får lidt morgenmad, mens de andre langsomt og roligt finder ind i dagen. Efter klokken 8 finder vi ud på vores stuer, og når klokken er 9, holder vi morgensamling på stuerne. Morgensamlingen er en rigtig god fælles start på dagen, hvor vi lige får styr på, hvem der er der i dag, og hvem der er syg eller har fri. Vi synger også gode børnesange og gennemgår dagen, så alle ved, hvad den går ud på.

Formiddag

Efter morgensamlingen deler vi os op i mindre grupper, hvor vi har forskellige planlagte pædagogiske aktiviteter. I perioder arbejder vi i temaer, det kan være med overskriften natur og science, kunst eller krop og bevægelse, og så har vi aktiviteter med dét fokus. Ellers kan vi lave alt fra at tage på tur, lave kreaværksted, lave tumlelege eller læse eventyr.

De pædagogiske aktiviteter er aktiviteter, som vi voksne tager initiativ til og guider børnene igennem, og som altid har et pædagogisk sigte.

Frokost

Når klokken er omkring 11, spiser vi frokost. Frokosten er en rigtig god lejlighed til at arbejde med både madmod, sociale relationer og selvhjulpenhed. Vi spiser i mindre grupper, og det giver nogle rigtig gode rammer for at have fokus på gruppen og det enkelte barn. Vi voksne er rollemodeller og går foran, men børnene er også rigtig gode til at inspirere hinanden til at smage nye ting eller hjælpe hinanden, hvis en kammerat ikke lige kan ramme koppen, når han eller hun prøver selv at hælde op i koppen.

Eftermiddag

Mange af de små er trætte, når de har spist frokost, og så er det tid til en lur for dem. De ældre børn er på legepladsen, og her er der både mulighed for, at de selv finder ind i lege - enten ved selv at sætte noget nyt i gang eller genoptage en leg fra dagen før. Hvis der er nogle børn, som har svært ved at komme i gang med en leg, er vi voksne til stede og understøtter dem i enten selv at finde på en leg, eller vi hjælper dem ind i en leg med nogle af de andre børn.

Når klokken nærmer sig 14, begynder vi at gøre klar til eftermiddagsmad. De små børn vågner langsomt, og de store kommer ind fra legepladsen.

Efter eftermiddagsmaden og frem til børnene bliver hentet, leger de enten inde eller ude alt efter vejr og humør.