Forældresamarbejde

Lyngholmen er børnenes sted, men uden jer forældre bliver det ikke et godt sted, og derfor vægter vi forældresamarbejdet højt. Det gør vi i det daglige, hvor vi altid sørger for, at der er tid til at få en lille snak, når I afleverer eller henter. Det er ikke hver dag, der er brug for det, men det er vigtigt, at vi giver os tid til at fortælle, hvis der er noget særligt. Det kan være en morgen, som måske er gået lidt skævt, eller en særlig ting, der optager jeres barn. Og vi fortæller også gerne om en sjov lille episode fra dagen, når I henter.

Hvis der er større ting, vi skal vende, kan I altid komme til os, så finder vi tid til et møde, hvor vi kan tale uforstyrret.

Vores forældreintra - Aula - er en vigtig del af den daglige dialog. Vi bruger Aula til at give jer alle praktiske informationer, og vi sender beskeder til jer om dagens gang og lægger billeder op fra dagen. Aula er også et vigtigt planlægningsredskab for os, og derfor er det vigtigt, at I bruger det til at meddele os, når jeres barn er sygt eller holder fri/ferie.

Forældresamtaler og forældremøder

Vi har faste samtaler med jer forældre i forbindelse med overgang til børnehave og til skole. Til disse samtaler taler vi om, hvor jeres barn er i forhold til at skulle starte på noget nyt. Det er vigtigt at henholdsvis børnehave og skole får den nødvendige information om jeres barn, så de kan tage højde for eventuelle særlige behov eller hensyn.

Derudover har vi én planlagt samtale i løbet af jeres barns tid i vuggestuen og én i løbet af børnehavetiden.

Vi har to forældremøder om året. Til forældremøderne fortæller vi mere overordnet om, hvordan hverdagen i Lyngholmen er, hvad vi arbejder med pædagogisk, og hvad vi har planlagt for den kommende tid. Det ene møde holdes i efteråret, det andet i foråret. Til mødet i efteråret vælges repræsentanter til forældrerådet.

Forældreråd

I forældrerådet er I med til at diskutere og definere de værdier, som ligger til grund for den pædagogik, der præger de konkrete aktiviteter, som børnene og de voksne er sammen om i Lyngholmen. I har derfor mulighed for at præge institutionen på mange niveauer. I kommer tæt på dagligdagen i Lyngholmen og lærer medarbejderne og de andre forældre at kende. I Lyngholmen har vi et engageret og og godt forældreråd.

Forældrerådet er sammensat af forældrerepræsentanter, medarbejderrepræsentanter og den pædagogiske leder, og valg til forældrerådet sker en gang årligt på et forældremøde for hele institutionen. Hvis I er interesserede i at deltage i forældrerådsarbejdet, kan I kontakte Lyngholmens pædagogiske leder og høre mere. Forældrerådet holder møder fire gange om året, og referaterne fra møderne kan findes på Aula.

Man skal desuden være er en del af forældrerådet for at blive udpeget til forældrebestyrelsen.

Forældrebestyrelse

I Københavns Kommune er alle dagtilbud organiseret i klynger, og hver klynge har en forældrebestyrelse. Forældrebestyrelsen fastsætter principper for klyngens arbejde og for samarbejdet mellem institutionen og hjemmet. Forældrebestyrelsen består af forældrerepræsentanter fra alle enheder i klyngen, personalerepræsentanter og klyngelederen.

Forældrerepræsentanten bliver valgt blandt medlemmerne i institutionens forældreråd. Forældrebestyrelsen holder møder seks gange om året.

Du kan læse mere om, hvordan du som forældre kan få indflydelse på dit barns hverdag her.