Overgang til børnehave og til skole

Overgange og skift har stor betydning i små børns liv, og derfor sørger vi for at klæde dem godt på til disse overgange.

Overgang til børnehave

Når de flytter fra vuggestue til børnehave, er det heldigvis inden for kendte rammer: Huset og legepladsen er de samme, men de skal vænne sig til nye voksne og nye kammerater. Vi tager på besøg i børnehaven op til, at jeres barn skal starte der, så hverdagen i de nye rammer kan starte så trygt som muligt.

Overgang til skole

Det sidste år i børnehaven kommer til at være præget af, at dit barn kommer i førskolegruppen. Pt. består førskolegruppen af børn fra hhv. Lyngholmen og Vandkanten, hvor de er sammen på tværs af husene, så børnene gennem hele året både lærer hinanden at kende, inden de starter i skole og at de er sammen om nogle særlige opgaver, som forbereder dem på deres fremtidige skoleliv. Førskolegruppen mødes en fast ugedag fra kl. 9.30 til 12.00.

Førskolegruppen starter i september og slutter i februar. I marts og april indgår børnene fra Vandkanten i et større samarbejde med de andre førskolebørn i området.

Vi har i samarbejde med klyngens egen sprogmedarbejder og hhv. Skolen i Sydhavnen og Sluseholmens Skole udarbejdet en sprogkuffert, som børnene arbejder med i løbet af det kommende år, både i førskolegruppen og i KKFO’en og skolen. Det skaber tryghed og genkendelighed for børnene.

Igennem forløbet er der fokus på fællesskab/sociale kompetencer, selvhjulpenhed og motorik. Det betyder fx, at der bliver arbejdet med at børnene øver og udvikler det at kunne lytte uden at afbryde og være i stand til at indgå i et større fællesskab. Det at være selvhjulpen betyder fx at man kan gå på toilettet uden en voksen. I forhold til motorikken er det fx, at øve at kunne holde en blyant og klippe med en saks.